Nyhedsbrev - Juni 2017

 

Årsmødet 2017 – ARF Multimedier

Årsmødet finder i år sted i ”Parkhallen” i Kolding, lørdag, den 30- september. Med start kl. 10:00.

Alle medlemmer kan deltage, så mon ikke der kommer ekstra mange fra Jylland i år. Kun de delegerede har stemmeret – men alle medlemmer har taleret på årsmødet.

Deltagergebyret er på kr. 295.oo, beløbet dækker morgenkaffe, frokost og årsmødematerialet.

Bestyrelsen glæder sig til at se mange deltagere.

Yderligere oplysninger om årsmødet kommer i de kommende nyhedsbreve, tillidsrepræsentanter orienteres direkte.

 

Nyt om navne

- Gustav Lützhøft - bliver samlet radiochef i den nye organisation i DR Medier

- Flemming Hedegaard Larsen – får samlet ansvar for DR2 og DR K

- Peter Stovgaard-Hansen – bliver redaktør for TV2 Zulu, kommer fra en stilling hos Nordisk Film

- Christoffer Guldbrandsen – stopper som kanalchef for DR2

- Nynne Bjerre Christensen – stopper efter 12 år på DR Deadline medio juli – bliver hos DR

- Karen Albertsen – stopper som radio- og podcastredaktør på DR Kultur – bliver hos DR

-

DR Medier

 

DR Medier er under den nye mediedirektør Henriette Marienlund blevet reorganiseret.  Du kan se den nye organisering i organisationsdiagrammet: http://www.dr.dk/static/documents/2017/05/10/dr_medier_organisationsdiagram_ee_040_203f45c4.pdf

 

 

E-sport

 

Der er globalt stor appetit på at se e-sport og sporten voksede i 2016. Der blev set lidt mere end 6 mia timers e-sport, hvilket er en stigning på 19 pct. Det fremgår af en analyse fra analyseselskabet IHS Markit, skriver Financial Times.

I Kina foregik 57 pct af stigningen.

 

Flere køber OLED-skærme

 

I februar 2016 slukkede YouSee, for det analoge tv-signal, og det medførte, at  mange anskaffede sig et nyt digitalt tv i begyndelsen af 2016.

Der er nu ikke den store prisforskel mellem LED- og OLED-skærme, og det er måske dette der kan spores i det stigende salg af OLED-skærme. I branchen taler man om en fordobling af salget fra 2015-16

Selv om OLED- skærme er blevet billigere, så er de stadig dyrere end LED-skærme, men måske skyldes væksten i salget, en kombination af design, billedkvalitet og brugervenlighed. Nu må tiden vise om de ikke fortsat vil falde i pris.

 

I 2016 blev der samlet solgt ca. 540.000 fladskærme i Danmark.


Regionale udsendelser kl. 19.30 på TV 2

De enkelte regionale udsendelser kl. 19.30 på TV 2 havde i uge 20 følgende gennemsnitlige daglige seertal i deres egne regioner blandt danskere på 12 år og derover:

Region

Rating (000)

Pct.

TV/MIDT-VEST

64

15

TV SYD

72

10

TV 2/FYN

38

9

TV2/NORD

34

9

Lorry

155

8

TV ØST

38

8

TV 2 / ØSTJYLLAND

46

8

Regionalprogrammer i alt

444

9

 

Antallet af måleenheder på Bornholm er for lille til, at der rapporteres sikkert fra dette område alene, TV 2/BORNHOLM indgår i totalen.

Kilde: KantarGallup - http://tvm.gallup.dk/tvm/pm/

 

DR på turné med din historie

Borgere i fem byer kan hen over sommeren 2017 gå på opdagelse i hundredvis af historiske TV- og radioklip fra lige præcis deres byer, når DR kommer forbi med eventen ’Din By – en del af historien’ til kulturfestivaler og festuger.

Den 2.–3. juni bliver borgerne i Holbæk de første, som kan udforske deres egen og deres bys historie med hundredvis af DR-klip, når DR besøger Skvulp Festivalen i Holbæk. Tag familien under armen og genopdag din bys historie, genhør lydspor fra barndommens eller mormors gade og find TV-avisen-klip fra din gamle folkeskole, mens børn og børnebørn genser yndlingsfigurerne fra DRs børnefjernsyn. Lav din helt egen interaktive collage med din personlige danmarkshistorie med TV-klip fra netop din by – og del den på danskkulturarv.dk og på sociale medier.

Hen over sommeren kommer DR rundt til en række lokale kulturfestivaler og festuger.

Bjarne Hansen fra DR er projektleder på ’Din By – en del af historien’, og han ser frem til at borgerne udforsker netop deres bys historie og det sted, de er vokset op.

Du kan opleve ’Din By – en del af historien’ her:

Holbæk den 2. – 3. juni: Skvulp, Holbæk HavneKulturFestival
Nakskov den 3. – 6. august: Nakskov KulturFestival
Esbjerg den 12. – 15. august: Esbjerg Festuge
Randers den 16. – 19. august: Randersugen
Odense den 24. – 27. august: HCA Festivals

 

DR Ramasjang laver sin egen julekalender

 

De 3-6-årige har ekstra meget at glæde sig til denne jul. De får nemlig for første gang deres helt egen julekalender på DR Ramasjang. Og det er børneuniverset ’Ramajetterne’, som er et velkendt program for landets yngste, som danner ramme for årets Ramasjang-julekalender.

Den 1. december får Ramajetterne og lufthavnens chef, som er spillet af børnevært og skuespiller Kristian Gintberg, at vide, at julemandens computer er blevet stjålet fra Ramasjang Lufthavn. Julen er i fare, og nu går den vilde jagt efter julemandens computer i gang. Forskellige spor sender Ramajetterne fra lufthavnen og rundt i hele Europa i deres forsøg på at redde børnenes jul. Mange børn kan glæde sig til denne nye julekalender fra DR

 

Matador

 

Møhge, Maude, Mads og de andre kan fortsat trække seerne til skærmen. 1.161.000 så med på premiereafsnittet. Det svarer til knap 7 ud af 10 tv-seere valgte Matador frem for noget andet lørdag aften fra kl. 20:00. Til sammenligning så 900.000 (42 procent) første afsnit tilbage i 2012.

Der er dog også tale om en særlig genudsendelse for Matador genudsendes i denne omgang i ny forbedret kvalitet.

 

 

Blinde og svagsynede opleve ’Matador’ på en ny måde.

 

Landets blinde og svagsynede får nu mulighed for at få mere ud af Danmarks mest folkekære tv-serie, når DR stiller sin synstolkede version af ’Matador’ til rådighed.
Synstolkningen beskriver, hvad der sker i programmet - nærmest som en lydbog. En stemme beskriver for eksempel det vrede blik mellem to personer eller en smuk solnedgang.
På den måde kan blinde og svagsynede følge med i tv-programmet, selvom de ikke kan se billederne.

Stofa klar på Apple TV

 

Så har Stofa frigivet en app til Apple TV 4, og dermed kan Stofa kunder med tv-pakker nu også se tv ved hjælp af denne enhed. Det er gratis, at hente app’n i Apple TV’s app store.

Det er ikke kun Stofa der vælger en app viaApple-tv, også YouSee arbejder på en app hertil, men denne vil nok først være klar senere på året.

Stofa, Canal Digital og Telia TV har alle lanceret apps til Apple TV4, altså den nyeste version af boksen.

 

 

Mere dansksproget indhold på DR

 

Mogens Jensen MF – mediepolitisk ordfører for A kritiserer berettiget Jyllands Postens omtale heraf:

DR offentliggjorde for nylig, at det i 2016 sendte flere dansksprogede tv-timer end i 2015.

Faktisk en positiv udvikling – bare ikke for JP.

JP’s artikel 3/5 problematiserer, at en stor del af det øgede antal dansksprogede tv timer er placeret om natten. Og hvorfor er det et problem, må man spørge?

Der er 500.000 danskere, der ser tv om natten, hvilket JP ikke skriver noget om. Er det ikke fint for dem, at de får mere dansksproget indhold? Og er det ikke logisk, at det er her, at andelen af dansksproget indholdet hæves mest, når det er her, der tidligere blev sendt mest udenlandsk medieindhold?

I den bedste sendetid kl. 18-23 sendes der i forvejen rigtig meget dansk indhold, men også her har der været en stigning. Det nævnes i en bisætning sidst i JP’s artikel, men stigningen er fra 74,7 pct. i 2015 til 77,5 pct. i 2016. Det er da en god udvikling, når man tager i betragtning, at der selvfølgelig også skal være plads til gode udenlandske programmer, der har interesse for danskerne.

I JP’s dækning fokuseres der meget på DR1, men det er ikke nok at se isoleret på hovedkanalen, for DR løser sin public serviceopgave på tværs af flere kanaler, som alle har en dansk profil. Derfor skal man også se på det samlede antal danske timer, som bliver sendt til både børn, unge og voksne.

For Socialdemokratiet er det vigtigt, at vi styrker produktionen af dansksproget medieindhold i en tid, hvor vi er i stor konkurrence med udenlandske medieaktører og medieindhold.

Og derfor skal opfordringen til JP være, at hvis man kerer sig om dansksproget indhold på DR og TV 2 i fremtiden, skulle man hellere indlede en artikelserie om konsekvenserne for produktion af nyt, dansk medieindhold, hvis kulturminister Mette Bock (LA) kommer igennem med nedskæringer på DR med 25 pct. og privatisering af TV 2.

 

 

Radiokampagne om DAB+ skal hjælpe lytterne

 

Slots- og Kulturstyrelsen har indgået kontrakt med kommunikationsbureauet Primetime, som skal stå for den offentlige informationsindsats om digital radio de næste to år. Indsatsen skal sikre, at alle danskere ved, at der er nye DAB-signaler på vej.

Kommunikationsbureauet Primetime vil fra sommeren 2017 og frem til slutningen af 2019 stå for den offentlige informationsindsats om digital radio. Kampagnen skal informere borgerne om, at der fra den 1. oktober 2017 kun vil blive sendt DAB-radio i det såkaldte DAB+-format.
Derudover skal informationskampagnen være med til at øge den digitale radiolytnings andel af den samlede radiolytning og skabe øget viden om, hvordan man kan modtage digital radio i biler.

Kulturminister Mette Bock siger:
”Måden, vi lytter til radio på, har ændret sig dramatisk de seneste år, og den traditionelle transistorradio er for længst blevet erstattet af digital radio. Nu lytter vi også til radio via internettet og på mobiltelefonen. Overgangen til digital radio åbner helt nye muligheder og måder, vi lytter til radio på.
Skiftet til DAB+ den 1. oktober i år giver os mulighed for flere nye radiokanaler på DAB-båndet. Det er derfor vigtigt, at vi får kommunikeret bredt og klart om overgangen, så lytterne er bedst muligt forberedte på, hvordan det kommer til at påvirke dem. Og derfor skyder vi nu en landsdækkende informationskampagne i gang, så vi får alle med.”
Baggrund for kampagnen:
Informationskampagnen er en del af en tillægsaftale til medieaftalen for 2015-2018, som blev indgået i april. Af aftalen fremgår det, at der skal slukkes for FM-radio, når 50 procent af radiolytningen er digital. Der vil dog tidligst blive slukket to år efter, at det kan konstateres, at 50 procent af lytningen er digital.
Der blev i maj 2016 besluttet en revideret køreplan for udbygning af digital radio, hvoraf det fremgår, at der skal iværksættes en informationskampagne, der skal fremme lytningen til digital radio og informere om, at der per 1. oktober 2017 kun vil blive sendt DAB-radio i det såkaldte DAB+-format.
Formålet med informationskampagnen er derfor at fremme lytning til digital radio og informere borgerne om, at der per 1. oktober 2017 kun vil blive sendt DAB-radio i DAB+-formatet.
Kampagnen har tre centrale målsætninger, som man ønsker at opnå igennem kampagneperioden:
1. At øge den digitale radiolytnings andel af den samlede radiolytning.
2. At skabe øget viden om, hvordan man kan modtage digital radio i biler.

3. At gøre opmærksom på, at der per 1. oktober 2017 kun sendes DAB-radio i DAB+ formatet og sikre, at så mange som muligt af de nuværende DAB-lyttere fortsat lytter digitalt efter formatskiftet.
Slots- og Kulturstyrelsen har gennemført et EU-udbud af opgaven, som blev afsluttet i marts 2017. Styrelsen modtog fem tilbud til opgaven fra et stærkt ansøgerfelt, hvor Primetime blev vurderet som den tilbudsgiver,

der leverede det samlet set bedste løsningsforslag i forhold til de opstillede krav i udbuddet. Primetime har tilbudt at løse opgaven til en pris på 9,8 millioner kroner.

Kilde: Kulturministeriet

 

 

Champions League

 

 Frem til 2021 har TV3 Sport og Viaplay sikret sig enerettighederne til Champions League fodbold. Det er MTG der har lavet kontrakten.
MTG er den eneste broadcaster i verden, der har haft medierettighederne til UEFA Champions League siden lanceringen I 1992. I den nye rettighedsperiode vil der være 35% mere Champions League til danskerne, når turneringen udvides til at indeholde 46 enkeltstående kamptidspunkter og 138 kampe fordelt over 17 uger. Blandt andet indføres der i gruppefasen kampe med kickoff kl. 19.00 og 21.00.

MTG har sikret de eksklusive rettigheder til alle kampene i Danmark.

MTG’s fodbold-portefølje er omfattende og strækker sig over den engelske Premier League, UEFA Champions League, La Liga, Serie A, Ligue 1,The Championship, Alka Superliga, 1. Division og DBU Pokalen.

 

 

DR afslører hvem der er med i ny stor søndagsaften dramasatsning

 

Mandag, den 22. maj påbegyndte DR optagelserne til en ny stor dramaserie der kommer til at hedde: ”Liberty”
Seriens cast består af danske, svenske, finske, kenyanske og sydafrikanske medvirkende.
Hovedrollerne bliver spillet Sofie Gråbøl (som Kirsten Knudsen), Carsten Bjørnlund (som Niels Knudsen), Anton Hjejle (som Christian), Charlie Karumi (som Marcus), Magnus Krepper (som Jonas Larsson) og Connie Nielsen (som Katrina Larsson).
Svenske Mikael Marcimain er konceptuerende instruktør, og Asger Leth er seriens hovedforfatter. Karoline Leth fra DR Drama er seriens producent.
Serien 'Liberty' er en filmatisering af forfatter Jakob Ejerbos roman af samme navn, og det er en gave og en udfordring at lave 'Liberty' til tv-drama. Hovedforfatter Asger Leths greb på romanen er originalt og en udvidelse af fortællingen. Det er en relevant historie om at rejse ud og møde sig selv og sine muligheder og begrænsninger," siger DRs dramachef, Piv Bernth.
Læs mere her: http://tvnyt.com/artikel/default.asp?id=65362

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

01.04 | 19:46

Jeg er medlem i klubben gennem vores venner i Hinnerup, Jørgen Laursen, og været med på deres ture. Jeg er nu blevet alene og vil gerne være medlem her . Hilse

...
23.01 | 23:26

Jet vil gerne melee mig use AF min TV forsikringen !! Hvordan kan dete ske ? Hvem
skal jet kontakte ??. Mvh R.F. Toby .

...
20.01 | 14:50

Jet vil gerne melde myg use af TV forsikrigen fra days dato . Hvordan kan set ske ?? Mvh . R.F.TOBY . HAABER AT FOR SVAR HURTIGS MULIG .

...
01.04 | 19:46
Forside har modtaget 14
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE