Nyhedsbrev

                                               

                                                                                                                    Maj/Juni 2019

 

Klubbens hjemmeside: www.arf-koldinf.dk

 

Radio og TV Nyt

Udgivelsesdatoer og deadline for bladets indhold:

 

Deadline                                        Udgivelse

Blad nr. 3/2019                            5. oktober                                     primo november

 

Møder:

Hovedbestyrelsen mødes: Lørdag, den 10. august 2019 i Kolding

Landsmøde 2019, afholdes: Lørdag, den 28. september i Kolding

 

Nyt om navne:

 

- Anna Ingrisch – ny vært på TV2 News – kommer fra Radio 24syv

- Jacob Kragelund bliver ny vært for DR Kontant – kommer fra TV2

- Uffe Tang – politisk korrespondent hos DR flytter til TV2 News

- Anne Engdal Stig Christensen – NY ADM DIREKTØR TV2

- Tom Bjerre – CIO hos TV2 – nyt job hos Milestone System

 

Dialog med danskerne – ”DR Direkte”

DR vil rigtig gerne høre, hvilke forventninger og holdninger seere, lyttere og brugere har til dem – og de vil gerne fortælle, hvad de har til os.

Det er gratis at deltage i DR Direkte-arrangementet, men tilmelding er nødvendig på grund af pladsbegrænsning.

Når du læser dette, har det første møde allerede fundet sted på Flådestation Korsør den 3. april 2019 Men der er chance for at deltage endnu, herunder finder du de forskellige datoer og steder med link til tilmelding. ARF Multimedier skal opfordre ti,l at vore tillidsrepræsentanter og medlemmer støtter op om disse møder og gør deres indflydelse gældende:

  • DR Fyn den 24. juni 2019
  • Her kan du bl.a. møde DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn.
  • DR’s nyhedsdirektør Sandy French og vært på TV Avisen Klaus Bundgaard.’

 

  • DR Nordjylland den 19. september 2019
  • Her kan du bl.a. møde DR’s kulturdirektør Henrik Bo Nielsen og DR’s mediedirektør Henriette Marienlund.
  •  
  • DR Midt og Vest den 25. september 2019
  • Her kan du bl.a. møde DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn og DR’s mediedirektør Henriette Marienlund.
  •  
  • DR København den 2. oktober 2019
  • Her kan du bl.a. møde DR’s kulturdirektør Henrik Bo Nielsen og DR’s nyhedsdirektør Sandy French.
  •  
  • DR SYD den 10. oktober 2019
  • Her kan du bl.a. møde DR’s kulturdirektør Henrik Bo Nielsen og DR’s nyhedsdirektør Sandy French.
  •  
  • DR Bornholm den 30. oktober 2019
  • Her kan du bl.a. møde DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn og
  • DR’s mediedirektør Henriette Marienlund.
  •  
  • DR Østjylland den 14. november 2019
  • Her kan du bl.a. møde DR’s kulturdirektør Henrik Bo Nielsen og mediedirektør Henriette Marienlund.
  •  
  • DR Trekanten den 21. november 2019
  • Her kan du bl.a. møde DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn og DR’s nyhedsdirektør Sandy French.

 

Regionale nyhedsudsendelser kl. 19.30 på TV 2

TV 2 havde i uge 19 (6/5 - 12/5) følgende gennemsnitlige daglige seertal i deres egne regioner blandt danskere på 12 år og derover:

 

 

Region

    Rating (1000)

Pct.

TV/MIDT-VEST

57

14,2

TV2 FYN

48

11,7

TV ØST

54

11,5

TV2 NORD

41

10,2

TV2 SYD

57

8,4

TV 2/ØSTJYLLAND

53

7,7

TV2/ LORRY

116

6,0

Regionalprogrammer i alt

422

8,4

Antallet af måleenheder på Bornholm er for lille til, at der rapporteres sikkert fra dette område alene. TV 2/BORNHOLM indgår kun i totalen.

Kilde: KantarGallup - Du kan se mere her: http://tvm.gallup.dk/tvm/pm/

 

Nu får DR sin egen skrifttype

 

DR Publik er navnet på den nye skrifttype, som DR har udviklet i samarbejde med det århusianske designfirma Overtone. Skrifttypen, som i fremtiden skal bruges på al tekst fra DR, er udviklet til at sikre optimal læsbarhed og et fælles udtryk.

 

DR har gennem årene brugt en række kendte skrifttyper, som for eksempel Foundry Monoline, Georgia og senest Gibson på dr.dk. Men i dag, hvor alle tekster skal kunne læses i alle størrelser og på alle platforme, og hvor stort set alle programmer tekstes, er der behov for en sammenhængende, robust og meget læsbar skrifttype.

- Med den nye skrifttype vil vi gerne sikre, at DR har et sammenhængende udtryk på tværs af kanaler og platforme. Samtidig er vi forpligtet til at udvikle os og optimere vores platforme, fortæller Anders Thulin, der er leder af DR Design og ansvarlig for DR’s visuelle udtryk.

Skrift er udfordret på digitale platforme. Man aflæser typografi på en skærm anderledes end på tryk, og der er forskellige skærmstørrelser og skaleringer, som skriften skal kunne rumme. Som brugere er vi trænet i at hoppe rundt mellem platforme, og hvis skriften ikke er optimal, eller skrifttypen skifter, bliver det irriterende at navigere rundt i.

DR Publik vil på sigt blive den gennemgående skrifttype på alle DR's kanaler og platforme. For at minimere arbejdets omfang og omkostninger, vil skrifttypen blive implementeret i forbindelse med løbende opdateringer af indhold og den planlagte digitale transformation af DR.

 

Mange seere fulgte DR1 og TV 2's partilederrunder

 

Det samlede seertal for partilederdebatterne på DR1 og TV 2 overgik tilslutningen ved folketingsvalget i 2015. DR1 trak flest seere til skærmen. Da valget til Folketinget blev udskrevet, ryddede både DR og TV 2 store dele af sendefladen – bl.a. til det tradionelle format, partilederrunden. Tal fra DR Medieforskning viser, at DR og TV 2, som tæller både hovedkanalen og TV 2 News, samlet set blev set af 1,037 mio. seere. Det er uvist, hvor mange seere der så begge partilederdebatter. Tilslutningen ligger betragteligt over seertallene til de tilsvarende, indledende partilederdebatter ved folketingsvalget i 2015. Her så sammenlagt 845.000 seere med. Altså var de to store tv-stationers samlede seertal i går næsten 200.000 højere end ved seneste valgs indledende dyst på ord mellem partilederne. Ligesom ved seneste valg i 2015 så flest seere med på DR, der når ud i flere husstande end TV 2. Flere end 546.000 fulgte DR1's partilederdebat kl. 19 med Ask Rostrup som ordstyrer, mens flere end 491.000 seere så med på TV 2 og TV 2 News, da livedebatten med Cecilie Beck som ordstyrer løb af stablen kl. 20.50. Valget til Folketinget afholdes som bekendt på Grundlovsdag, den 5. juni 2019.

 

Sådan kan du følge folketingsvalget på DR

 

Valget dækkes intenst på alle DR's platforme. Her får du det store overblik.

DR vil naturligvis dække valget på alle leder og kanter, så du og alle andre er bedst muligt klædt på til den store valgdag.

- DR dækker valget i en række særlige formater på tværs af radio, tv og digitale platforme. Vi har som ambition at være med til at gøre danskernes valg så oplyst som overhovedet muligt. Vi ønsker at fremkalde politikernes ambition for fremtidens Danmark tydeligt, så det står klart for vælgerne, hvad partierne står for, og hvor de adskiller sig på de områder, der betyder mest for vælgerne, fortæller Thomas Falbe, nyhedschef i DR Nyheder.

Herunder er et overblik de steder, hvor du på de forskellige platforme især kan blive meget klogere på det kommende valg.

Du vil løbende kunne følge med i valget på dr.dk, hvor der vil være masser af nyheder og baggrundsartikler. Men allerede nu kan du gå om bord i følgende ting:

Med DR's kandidattest kan du se, hvilke partier og politikere du er mest enig med. Måske kan du endda blive en smule klogere på, hvem du skal stemme på til folketingsvalget. Tag kandidattesten her.

DR har udvalgt 25 markante lovforslag, der delte partierne. Lovforslag, som politikerne allerede har stemt om. Tjek her, hvilket parti du stemmer mest som.

DR vil gerne invitere dig med til det, vi kalder 'Uenige Sammen', som finder sted søndag 2. juni.

Her mødes du personligt med en, der mener noget andet, end du gør. Én, du ikke kender i forvejen. Her kan du læse mere og melde dig til Uenige Sammen.

Der vil fra og med på torsdag være Tæt på, hvor brugerne kan stille spørgsmål til partilederne. Det sker efter Mød Partierne, som de fleste dage sendes på DR1 lige efter TVA 21.30.

Du kan også gå ind på P3's valgunivers, hvor du kan finde programmer, artikler, playlister og satirevideoer.

Det store overblik over vores dækning på dr.dk, hvor du også hele tiden kan blive opdateret med de seneste nyheder, finder du her.

 

DR1

Mød Partierne sendes klokken 22.00 på hverdage - fredag dog allerede 21.30. Her vil Kåre Quist på skift have besøg af partilederne, som især skal svare på spørgsmål om deres partis kerneværdier. Mød Partierne sendes dog ikke tirsdag og torsdag i næste uge, hvor der er semifinaler i Det internationale Melodi Grand Prix.

Søndag den 2. juni klokken 21.00 sendes en times tv-duel mellem topkandidaterne til at lede Danmark, Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, og Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen.

Demokratiets aften sendes klokken 20.00 mandag den 3. juni. Der bliver tale om en politisk festaften, der sendes direkte fra Koncerthuset, som fyldes med vælgere fra hele landet, og hvor alle partilederne er samlet til debat.

TVA 18.30 vil frem til valget hver dag være udvidet med fem minutter.

Aftenshowet vil frem til valget også have fokus på valget. Sendes de fleste dage 19.10.

Og så sendes der selvfølgelig Valgaften på DR1 den 5. juni, ligesom DR følger op med Valgmorgen fra tidligt næste morgen.

 

DR2

Debatten sendes torsdage fra 20.00 til 21.30 og kommer i høj grad til at handle om valget.

Deadline kommer dagligt til at have et særligt fokus på valgets største temaer. Sendes dagligt fra 22.30 til 23.00.

 

P1

P1 Morgen vil der være et særligt fokus på valget hver dag. Og morgenen efter valget vil alle partiledere være med live i udsendelsen. P1 Morgen sendes på hverdage fra 06.00 til 09.00 og om lørdagen fra 08.00 til 10.00.

I Slotsholmen, der sendes hver torsdag fra 09.00 til 10.00, er der naturligvis fokus på valget. Programmets slogan er "Tættere på dansk politik kommer du ikke".

Alle partilederne vil på skift deltage i P1 Orientering. Sendes hverdage fra 16.00 til 18.00 og lørdage fra 17.00 til 18.00.

P1 Debat vil rejse rundt i landet med et dagligt fokus på valget. Sendes tirsdag til torsdag fra 12.15 til 13.00.

På valgaftenen vil der være en ekstraudsendelse kun om valget.

 

P3

I P3 Nyheder dækkes valgkampen for dig, der er lidt ny i stemmeboksen. Fire unge vælgere følges, fra valgkampen begynder, til de skal sætte deres første kryds. Flere af historierne er udviklet sammen med unge i NyhedsNetværket her, som du kan melde dig ind i og få indflydelse.

Go’ morgen P3 sendes fra 06.00 til 09.00 på hverdage. Her får de unge et overblik over dagens vigtigste begivenheder i valgkampen.

DanskerBingo sendes mandag til torsdag fra 09.00 til 12.00. Her jagtes kernevælgere til partierne for at finde ud af, hvem de er, og om de lever op til vores fordomme.

Musikchefen sendes mandag til torsdag fra 12.00 til 14.00. I hvert program er en partileder på besøg en halv time til en musikalsk ’vis mig dit køleskab’.

Curlingklubben sendes fra 14.00 til 16.00 på hverdage. Det er valgets frikvarter, hvor der tales om valgplakater, tøj, valgsange og i den dur.

Toft & Co sendes mandag til torsdag fra 16.00 til 18.00. Her bliver der gået tæt på valget, og via faktavejen finder vi ud af, hvad der er op og ned i diskussionerne.

I Sangskriver forsøger Jonas Gülstorff sammen med en musiker at skrive en valgsang, der opfordrer til demokratisk deltagelse og medborgerskab. Sendes på lørdag fra 10.00 til 12.00.

P3's valgbar sendes som udgangspunkt de to sidste fredage fra 09.00 til 18.00 fra henholdsvis studenterhuset i Odense og studenterhuset i Aalborg.

 

P4

Skyd på formanden, som får besøg af alle partiledere, sendes på hverdage fra 13.00 til 14.00

Mød partiet er en lokal debat med folketingskandidater fra storkredsene. Sendes på hverdage fra 09.00 til 10.00.

Mads og partilederne - en valgudgave af Mads og monopolet - sendes fra 09.00 til 12.00 den sidste lørdag inden valget.

 

Folkene bag radioprogrammet Slotsholmen laver podcasten Partierne på Slotsholmen, hvor du får portrætter af alle partierne med nedslag i afgørende begivenheder i deres historie.

I P3's nyhedspodcast Den daglige dosis forsøger Theo og Caro at gøre valgkampen forståelig for dig. Podcasten ligger klar klokken seks alle hverdage.

DR Nyheders Messenger Chatbot pakker dagens vigtigste historier til dig hver aften og giver dig et nemt og overskueligt valgoverblik hver lørdag - tilmeld dig her

Snapvært Lasse guider dig gennem valget på DR Nyheder på Snapchat.

Ultra Nyt gør børn klogere på folketingsvalget med explainers, quizzer og nyhedsindslag. Du finder det i Ultra-appen eller på dr.dk/ultra/ultranyt

 

More TV har åbnet for Web TV abonnement

 

Den forholdsvis nye streaming tv-udbyder More TV har nu åbnet op for mulighed for st købe Web TV abonnement. Da man lancerede i slutningen af 2018, var det kun muligt at abonnere via en boks løsning.

More TV’s web tv fungerer på følgende platforme og enheder: Smart TV, Tablets og mobiler. (Android, IOS, APPLE TV). Man skal downloade app’en ‘Ministra Player’ for at adgang til alle programmerne. More TV understreger at de anbefaler at man inden køb tjekker, om man kan installere og bruge app’en ‘Ministra Player’. Det er lige nu ikke alle enheder der understøttes. More TV har en liste med bekræftet enheder den virker på her

Med åbning af Web TV mulighed er der nu 3 forskellige abonnement muligheder hos More TV:

More TV med tv-boks 49,- / måned
(Kræver køb af boks 649,-)

More TV med tv-boks + 2 x Web TV brugere 69,- / måned.
(Kræver køb af boks 649,- + Web TV software licens 45,- engangsbeløb)

More TV Web TV 69,- / måned
(+ Web TV software licens 45,- engangsbeløb)

At More TV er dyrere som Web TV end via boks, oplyser More TV skyldes rettighedsudgifterne er dyrere på denne del.

Købeboksen kan anvendes også efter eventuelt abonnement ophør til diverse App programmer.

 

Sagen om tilbagebetaling af licensmoms

Foreningen ”Kræv Licensmoms tilbage” afholder generalforsamling, den 28. maj 2019 hos advokatfirmaet DLA Piper i København.

Østre Landsret har nu tiltrådt, at sagen forelægges præjudicielt for EU-Domstolen. Det er positivt, da der så kan komme en principiel afgørelse på, om det har været lovligt at opkræve moms af licensen. Ulempen er do, at afgørelsen først kan forventes at blive truffet om 1-2 år.

Foreningen har fået bevilliget fri proces til sagen så det kommer ikke til at koste medlemmerne noget. Endelig opkræver foreningen heller ikke kontingent.

 

Radiokanal rykker ind på DAB+ og bliver landsdækkende

 

Efter lancering i efteråret 2018 på Sjælland udvider radiokanalen NJR sin distribution med plads på DAB+. NRJ gik i luften i Danmark i efteråret 2018 efter fem års fravær med to sendefrekvenser i hhv. Nordsjælland og Storkøbenhavn, og nu får kanalen plads på DAB+ nettet og når dermed ud til 91,3 pct. af Danmark. Det oplyser radiokanalen i en pressemeddelelse. Bag den danske udgave af NRJ står selskabet TVR Media, der er ejet af Philip Lundsgaard og Lars Nielsen, og som også står bag radiokanalen Nord FM. De ser store kommercielle perspektiver i, at NRJ går fra at være et primært sjællandsk radiobrand til at få en bredere distribution. "De fleste af vores kunder er lokale og regionale kunder, men nu kan vi tilbyde de landsdækkende kunder at komme med ombord, og det arbejde glæder jeg mig utroligt meget til," siger Lars Nielsen, salgsdirektør og medejer af TVR Media, i meddelelsen. Philip Lundsgaard oplyser i meddelelsen, at planen ved lanceringen i efteråret var at sende NRJ ud til hele landet i løbet af to år, men selskabet har altså besluttet sig for at speede processen op. Den danske udgave af NRJ rykker ind på DAB+ , den 15. april. NRJ er til stede i 18 lande.

 

Disney+ kanal lanceres i november for ca. 50 kr/md.

 

Disney har løftet sløret for sin streamingtjeneste Disney+, der lanceres i Danmark i november/december måned. Tjenesten skal koste ca.  7 dollars per måned og vil tilbyde indhold fra bl.a. Disney, Pixar, Marvel, Star Wars og National Geographic - og The Simpsons.
Film og tv-serier vil være tilgængelige i op til 4K HDR-billedkvalitet. Der vil også være download-funktion, som virker med alt indhold, så det kan hentes til visning offline.
Disney+ vil være en reklamefri tjeneste.
Disney+ skal ud og konkurrere med blandt andet Amazon og Netflix samt kommende streamingtjenester fra Apple og WarnerMedia. Disney melder sig på banen adskillige år senere end Netflix, der er verdens førende streamingtjeneste, men de håber på at kunne tiltrække millioner af under på få år baseret på det stærke indholdskatalog og den attraktive pris, der er betydeligt lavere end Netflix.
Disney+ lanceres som nævnt i november for 7 dollars per måned. Du kan skrive dig op på disneyplus.com.

 

TV Købsguide – Tjek inden du køber nyt TV

 

Skal du købe nyt TV her i 2019, så tjek Digital-Tv’s købsguide inden du køber, den kan måske hjælpe dig til at vælge blandt de mange nye modeller.

Der er flere ting, der er værd at undersøge nærmere, brug linket til at blive klogere på de nye tv modeller, hvor du også kan se en modeloversigt med links til dagspriser.

https://digitalt.tv/2019-tv-koebsguide-tjek-inden-du-koeber-nyt-tv/

 

Kabel-tv omsætter for langt mere

 

Kabel-tv, som bl.a. YouSee og Stofa tilbyder herhjemme, er fortsat den gren af tv-branchen, som har størst omsætning, efterfulgt af parabol-tv. Omsætningen fra streamingtjenester vokser, men er stadig markant mindre.
- “Kabel-tv forblev i 2018 den mest omsættende platform verden over med $118 mia. i omsætning,” tilføjede MPAA.
Årsagen til den højere omsætning er, at husstande generelt betaler markant mere for deres tv-pakke end deres streamingtjenester. Mange husstande vælger også indtil videre at holde fast i tv-pakken selvom de tegner abonnement på streamingtjenester.
Hvis tendensen fortsætter, vil streamingtjenester overhale tv-pakker indenfor det næste årti.  Siden 2014 er antallet af streamingabonnementer firdoblet fra ca. 150 mio. verden over til 613,3 mio. i 2018, ifølge IHS Markit. Senere på året lancerer Apple, Disney og Warner Media nye streamingtjenester.
- Kilde: MPAA, IHS Markit

DR vil samler dramaproduktion under en fane

 

DR har præsenteret sine ambitioner på dramaområdet. Indhold til børn og unge rykker op på prioritetslisten og flytter sammen med den øvrige dramaproduktion, der bl.a. skal byde på fællesnordiske samarbejder. DR Fiktion til børn og unge spiller en fremtrædende rolle i fremtiden for DR's dramaproduktion. Det oplyses DR Drama i en pressemeddelelse, hvor fremtiden for dramaområdet skitseres. Opprioriteringen af drama til den yngre målgruppe skal udmønte sig i 4-5 serier årligt til unge og et tilsvarende antal serier til de store børn i alderen 9-14 år. Derudover samles alle DR's egne fiktionsproduktioner under DR Drama, der således også skal tage sig af produktioner til børn og unge. Sammenlægningen af dramakræfterne skal efter planen udmønte sig i "en styrkelse og deling af individuelle spidskompetencer", lyder det i pressemeddelelsen, som også giver nye stemmer og talenter, der ønsker at fortælle historier til den yngre målgruppe, mulighed for at komme til orde. "Vi vil gerne ramme de unge med ærlige fortællinger, der tager udgangspunkt i deres egen virkelighed, og som de oplever som identificerbare, vedkommende og i øjenhøjde. Med fiktionen kan vi fortælle historier og afdække områder, andre genrer kan have svært ved at forløse. Det skal vi benytte os af i arbejdet med dramatik til både børn og unge," siger Christian Rank, dramachef hos DR, i meddelelsen. Til efteråret kan seerne vente DR's egen søndagsdramaserie "Fred til lands" i otte afsnit, som sendes på DR1 og DRTV. To dramaserier er programlagt til vinteren og efteråret 2020.

TDC mistede 17.000 tv-kunder i første kvartal

 

Selskabet bag landets største tv-distributør kunne i første kvartal konstatere, at de havde færre tv-kunder. TDC, der står bag landets største tv-distributør Yousee, mistede mange tv-kunder i årets første kvartal. Det viser selskabets regnskab for årets første tre måneder.

 

 

DR har organiseret rigtig meget om, så nu skal de have hele den nye organisation på fode.

DR er i færd med at skære 420 mio. kr. af omkostningerne frem mod 2021 i spare- og strategiplan, og i 2022 og 2023 skal der findes yderligere millionbesparelser. Men i første omgang skal de igangværende planer eksekveres, lyder det fra DR-direktør. Nikolas Lyhne-Knudsen, direktør for økonomi, teknologi og medieproduktion. Et sted mellem 40 og 50 mennesker havde valgt at bruge en onsdag morgen med DR og public service-selskabets direktør for økonomi, teknologi og medieproduktion, Nikolas Lyhne-Knudsen. Mødet med direktøren er en del af DR's relativt nye åbenhedstiltag "DR Deler", hvor DR-chefer fortæller om deres virke og svarer på spørgsmål fra de fremmødte.

En længere politisk diskussion af DR's økonomiske ramme endte i foråret 2018 med en aftale, der skærer omkring 20 pct. af budgettet frem mod 2023. I september blev planen frem mod 2021 så præsenteret. Den skærer 420 mio. kr. af DR's årlige udgifter, når planen er endeligt indfaset i 2021. 382 stillinger blev nedlagt i dén manøvre. Men besparelserne stopper ikke her. Der skal spares yderligere i 2022 og 2023, hvor den økonomiske ramme for DR fortsætter med at blive mindre efter sidste års politiske aftale. Maria Rørbye Rønn, DR's generaldirektør, har tidligere varslet, at der til den tid skal skæres yderligere 250 mio. kr. af omkostningerne. DR's spare- og udviklingsplan. DR fremlagde i september 2018 sine planer for perioden 2019-2021. Blandt hovedoverskrifterne er: Omkostningerne reduceres med 420 mio. kr. i 2021, når planen er fuldt indfaset. DR Ultra, DR3, DRK, P6, P7 og P8 lukker som flow-kanaler fra 2020. DR Ultra og DR3 bliver rene streaminguniverser, mens DR2 og DRK slås sammen i et nyt DR2. Underholdning, sport og udenlandske drama skal der spares mest på, mens bl.a. DR's dramaproduktion og regionale dækning holdes fri for besparelser. 382 stillinger blev nedlagt som følge af planen.

Blandt tiltagene hos DR er, at tre tv-kanaler, DR3, DRK og DR Ultra, forsvinder fra næste år. Det samme sker for de tre radiokanaler P6, P7 og P8. "Vi bruger nærmest alle vores kræfter på at implementere første fase, som vi præsenterede i efteråret. Én ting er, at vi er på den anden side af afskedigelsesrunden i 2018, men de tre radiokanaler og tre tv-kanaler lukker først fra 2020, og vi har nogle digitale tilbud, som skal være klar til den tid

En anden del af DR's økonomiske fremtid er, hvor pengene til selskabet kommer fra. Licensen, som hidtil har finansieret DR, TV 2-regionerne, Radio24syv og øvrige andre public service-formål, udfases fra i år og er helt forsvundet i 2022. I stedet skal aktiviteterne finansieres via finansloven. Den ændrede finansieringskilde får på flere planer større eller mindre betydning for DR. "Vi har i dag en afdeling, som opkræver licensen. Og når licensen forsvinder fra 2022, så skal vi ikke have den afdeling længere, og der er nogle medarbejdere, hvor arbejdsopgaverne desværre forsvinder. Ifølge DR's egne tal brugte selskabet sidste år 54 mio. kr. på licensadministration.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

03.09 | 21:00
Nyhedsbreve har modtaget 1
04.08 | 21:30
Forside har modtaget 15
26.01 | 21:54
Hjælpefonden har modtaget 1
29.11 | 12:37
Bestyrelsen har modtaget 6
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE